Henkraspb

Gewicht camper meten.

Thu May 09, 2019 7:44 pm

Hallo
Ik ben nieuw op dit forum. Recent met pensioen en bezig met nieuwe uitdagingen. Ik heb al een paar raspberry's in gebruik o.a als server voor traccar en motioneye.Dit werkt prima.
Nu wil ik wat nieuws proberen zelf te maken. Ik heb een camper en het is altijd de vraag hoe zwaar die is. Ik denk er nu over of het mogelijk is met een raspberry het gewicht te bepalen. Dit door de afstand tussen de bovenkant van de achteras en de onderzijde van de camper te meten. Eerst de lege camper wegen en de afstand leeg bepalen tussen as en bodem camper. Daarna gewicht in de camper brengen en telkens meten hoeveel de afstand as-bodem verminderd. Je krijgt dan een tabel met de afstand per gewicht.
Ik zou dit willen realiseren met twee afstandsmeters (hc_sr04?) Rechts en links tegen de bodem van de camper recht boven de as en een raspberry met scherm om de metingen te tonen. Ik heb al wel diverse software opties gevonden om afstand te meten maar zou dit precies genoeg zijn? Bij volle belading (circa 800 kg) zakt de camper ongeveer 4 a 5 cm in de veren.
Vraag: zou dit kunnen werken?

Mvg
Henk

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Gewicht camper meten.

Fri May 10, 2019 9:14 am

Volgens KIWI electronics,
Dit is de HC-SR04 ultrasonische afstandsensor. Deze sensor biedt de mogelijkheid om contactloos afstand te meten van 2cm tot 400cm met een precisie van ongeveer 3mm. Elke HC-SR04 module bevat een ultrasonische zender, ontvanger en het benodigde circuit voor aansturing
. dus de sensor alleen kan het.

Je moet wel heel precies een pulsbreedte meten, en daarvoor is een RPI NIET de meest geschikte oplossing vanwege het feit dat er een Linux OS op draait die je timing zal verstoren.

Een betere oplossing is om het meten te laten doen door een arduino.

Als je dan een RPI wilt gebruiken, voor andere taken zoals gemiddelde waardes meten of dingen op een beeldscherm afbeelden, dan kun je de arduino aan de RPI koppelen via hun UARTS, je moet dan wel het TxD signaal van de Arduino door 3/5 delen om de 5V naar 3V om te zetten, want de PI is NIET 5V tolerant.
Ik beveel daarvoor een weerstandsdeler met 2K2 en 3K3 weerstanden aan. De andere kant op gaat goed, dus het 3V3 signaal van de PI is voldoende voor de RxD van de Arduino.

Overigens zal de meting mogelijk niet goed werken als je boven los zand parkeert.
ook moet je meten tussen de midden assen, ls je een karavan gebruikt, dus met slechts twee wielen.
Weegschalen gebruiken in principe hetzelfde principe, de aftand tussen twee punten waneer een veer wordt ingedrukt, alleen gebruiken ze een capacitief meetsysteem (de aftand tussen twee condenssator platen).

Henkraspb

Fri May 10, 2019 3:38 pm

Hoi Mahjongg
Dank voor het uit gebreide antwoord. Ik ga arduino's gebruiken voor het meten en een Rpi voor de presentatie. Om meetfouten door de ondergrond te voorkomen meet ik tussen de bovenzijde as en de bodem van de camper. Dan per as steeds twee meetpunten, één links en rechts. Ik heb dan de totale afstand in mm die de camper door de gewichtstoename zakt. Via een weegbrug kan ik dan de bijhorende grwichten bepalen. Bijvoorbeeld . Camper leeg is afstand 250mm. Camper helemaal afgeladen (850 kg er in) is afstand 200 mm. Met een beperkt aantal wegingen kan ik dan een conversie tabel maken.
Ik ga nu aan de slag om uit te zoeken wat ik nodig heb en ik probeer een eerste ontwerp uit te werken en een proef opstelling te maken. Zal wel even tijd kosten :D
Mvg. Henk

Brandon92

Fri May 10, 2019 4:08 pm

Als je een arduino gaat gebruiken kan je het ook overwegen om een display aan de arduino te koppelen. Zo krijg je 1 systeem die alles doet. Waardoor het een stuk simpeler simpeler wordt.

Henkraspb

Fri May 10, 2019 9:43 pm

Ik denk dat ik het stap voor stap aanpak. Eerst alleen 1 arduino met 1 sensor dan kijken hoe ik de tweede sensor toevoeg. Daarna de output ( metingen) opvangen en vastleggen en kijken hoe ik die verder vertaal naar gewicht. Bijvoorbeeld door per 100 meetresultaten een gemiddelde afstand te bepalen dat dan kan worden gekoppeld aan een gewicht.
Dan kijken hoe en waarmee dat reproduceerbaar te maken. In de laatste stap is vermoed ik een rpi handig.

Mvg
Henk.

zonstraal

Sat May 11, 2019 7:32 am

Mooi project maar hoe wil je dat waterbestendig onderaan je camper bevestigen?

Brandon92

Sat May 11, 2019 8:24 am

Een arduino, althans de atmega chip, is krachtiger dan je misschien zal denken. En je kan relatief makkelijk een programma schrijven als je gebruikt maakt van de libraries. Of je wilt alles zelf schrijven, maar dat kost wat extra tijd.

Voor nu kan je bijvoorbeeld twee sensoren er op aansluiten. En je kunt die waarde dan makkelijk naar je pc/ laptop sturen. Vervolgens kan je live zien wat je afstand is.

Henkraspb

Sat May 11, 2019 5:24 pm

Hoi
Ik test het met gewone afst.meters hc sr204.Als het werkt met deze JSN-SR04T waterdichte onder de camper. Electronica dan verder in de garage van de camper dus droog.
Ik ga op zoek naar een arduino met atmega
Chip.
Nu eerst me verdiepen in literatuur studir en wat er aan hulpmiddelen op het web is (libraries etc.) Heb al diverse nuttige voorbeeld programma's gevonde.Ga ik de komende weken verder doen als ik in de camper op vakantie ben. Daarna materiaal bestellen en testen.
Mvg
Henk.

Henkraspb

Sat May 11, 2019 6:57 pm

Nb wordt een andere sensor. Net gezien dat de jsn-Sr04t verkeetd meetbereik heeft.

Return to “Nederlands”