silver323

Domein en Pi koppeling

Mon Nov 05, 2018 2:06 pm

Beste,

Hopelijk krijg ik hier meer duidelijkheid.
Heb al aardig wat afgezocht maar kan het niet op de juiste manier vinden.

Wil het volgende graag en weet niet of dit mogelijk is.
Heb een domeinnaam voor een webhosting. Deze verwijst gewoon naar mijn website.
Nu heb ik hier aantal subdomeinen gemaakt en een omleiding naar dus mijn eigen Pi met daarom apps die ik met een sub1.domein.nl heb gekoppeld.
Nu wanneer ik op internet ga kijken tik ik het subdomein in en routeert naar het IP adres van me PI met het poortnummer eventueel.
Dit zie je dan in de adresbalk staan.

Nu vraag ik me af kan ik in de PI dus ook dit aangeven dat als ik dus een app heb die daar op draait dat ik die met het poortnummer kan forwarden naar het domeinnaam. Dat je dus niet meer de IP adressen ziet staan ?

Dus op de PI heb ik bijvoorbeeld unifi draaien en wil dat hij dus IP:8080 het domein laat zien met unifi.domein.nl? en niet veranderd in het publieke IP adres:8080

Hoe en wat kan ik hier aan doen?

zonstraal

Re: Domein en Pi koppeling

Mon Nov 05, 2018 10:02 pm

Vraag aan je host of ze deze functie aanbieden, sommige doen dat anderen niet.

incognitum

Tue Nov 06, 2018 3:35 pm

silver323 wrote:
Dus op de PI heb ik bijvoorbeeld unifi draaien en wil dat hij dus IP:8080 het domein laat zien met unifi.domein.nl? en niet veranderd in het publieke IP adres:8080
Een subdomein rechtstreeks aan een IP-adres koppelen is mogelijk door bij je hosting provider een DNS record aan te maken.

Code: Select all

unifi.domein.nl.    IN  A   1.2.3.4
Dan blijft unifi.domein.nl wel in de adresbalk staan in tegenstelling tot URL forwarding constructies.

Met DNS is het echter niet mogelijk om de bezoeker naar een bepaalde poort te leiden.
Indien iemand naar unifi.domein.nl gaat, komt deze op poort 80 bij je uit, en niet op poort 8080
Op poort 80 kan je vervolgens echter wel webserver software draaien die afhankelijk van het door de browser gevraagde (sub)domein een andere pagina laat zien.
De browser stuurt met elk HTTP request de naam van het gevraagde domein mee, dus daar kan de webserver op inspelen, en zodoende kan je meerdere (sub)domeinen via hetzelfde IP-adres aanbieden.

silver323

Wed Nov 07, 2018 8:00 am

incognitum wrote:
Tue Nov 06, 2018 3:35 pm
silver323 wrote:
Een subdomein rechtstreeks aan een IP-adres koppelen is mogelijk door bij je hosting provider een DNS record aan te maken.

unifi.domein.nl.    IN  A   1.2.3.4
Dan blijft unifi.domein.nl wel in de adresbalk staan in tegenstelling tot URL forwarding constructies.

Met DNS is het echter niet mogelijk om de bezoeker naar een bepaalde poort te leiden.
Indien iemand naar unifi.domein.nl gaat, komt deze op poort 80 bij je uit, en niet op poort 8080
Op poort 80 kan je vervolgens echter wel webserver software draaien die afhankelijk van het door de browser gevraagde (sub)domein een andere pagina laat zien.
De browser stuurt met elk HTTP request de naam van het gevraagde domein mee, dus daar kan de webserver op inspelen, en zodoende kan je meerdere (sub)domeinen via hetzelfde IP-adres aanbieden.
Dank je wel voor je antwoord.
Had al eens eerder iets gelezen over het DNS record aanmaken inderdaad. Maar die kunnen dus niet aan de poorten gehangen worden alleen op 1 ip adres.
Daarnaast zeg je dus om ergens dus een lokale webserver te draaien om zo de eventuele subdomeinen onder te brengen? Hoe zit dit precies in zijn werk?

Heb bijvoorbeeld een Synology NAS thuis draaien. Is hier iets mee te doen? Of wordt dat te ingewikkeld?

incognitum

Wed Nov 07, 2018 5:07 pm

silver323 wrote:
Wed Nov 07, 2018 8:00 am
Daarnaast zeg je dus om ergens dus een lokale webserver te draaien om zo de eventuele subdomeinen onder te brengen? Hoe zit dit precies in zijn werk?

Heb bijvoorbeeld een Synology NAS thuis draaien. Is hier iets mee te doen? Of wordt dat te ingewikkeld?
Je kan de webserver software op je Raspberry Pi draaien, op een NAS of op een ander systeem.
In het configuratie bestand van de webserver, kan je vervolgens instellen wat er moet gebeuren als iemand het subdomein bezoekt.

Indien je bijv. nginx als webserver software gebruikt, en je hebt twee ouderwetse HTML websites, dan kan je configuratie er zo uit zien:

http {
  index index.html;

server {
    server_name www.domein.nl;
    root /var/www/map_met_bestanden_van_www;
  }
  server {
    server_name subdomein2.domein.nl;
    root /var/www/map_met_bestanden_van_subdomein2;
  }
}
Heb je lokaal iets op poort 8080 draaien dat je graag onder een bepaald domein beschikbaar wilt maken op poort 80, dan voeg je een sectie toe die nginx als reverse proxy gebruikt, in de trend van:

server {
  server_name unify.domein.nl;
  proxy_pass http://localhost:8080;
}

silver323

Thu Nov 08, 2018 8:12 am

Dank voor het antwoord.
Ik ga even stoeien met dit. Kijken of het wil lukken hiermee.

Return to “Nederlands”