BartDG

Beeldscherminstellingen niet verkrijgbaar?

Tue May 07, 2013 8:00 pm

Ik heb deze week mijn eerst RPi thuisgestuurd gekregen met de post. (model B)

Sd kaartje geïnstalleerd volgens de gekende methodes en opgestart, allemaal vrij pijnloos. Hoewel mijn Linux ervaring niet erg groot is, ben ik er toch in geslaagd om via de commandline het keyboard juist in te stellen en tevens ook LXDE in het Nederlands te krijgen.

Alles werkt naar behoren, met uitzondering echter van de beeldscherminstellingen. Als ik dat aanklik dan krijg ik de melding "kan beeldscherm informatie niet verkrijgen", en kan ik niets instellen. Hoe kan ik dit oplossen? Voor mij is het erg belangrijk dat ik de "monitor slaaptijd" kan instellen, want ik ben van plan de RPi te gebruiken in een domotica setup met een monitor, dus is het belangrijk dat de touch monitor na een minuutje terug in slaapstand gaat.

Dank!

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Beeldscherminstellingen niet verkrijgbaar?

Tue May 07, 2013 9:30 pm

Je haalt een paar dingen door elkaar, beeldscherminstellingen (resolutie, verversings-snelheid) en "monitor slaaptijd", die twee dingen hebben niks met elkaar van doen!
Als je een HDMI monitor aansluit, dan wordt in principe de configuratie informatie van de monitor opgehaald, en wordt de GPU van de PI automatisch ingesteld op de optimale resolutie en "refreshrate" van het scherm (de eigen resolutie van het gebruikte LCD panel), en valt er dus in principe niks in te stellen.

Gebruik je echter een DVI-D monitor, of sluit je een andere (VGA) monitor aan via een adapter, dan kan de PI normaal gesproken de "via HDMI uitlezen van configuratie informatie" truc niet uithalen, en moet je de optimale settings handmatig instellen. Normaal gesproken zou dit via een (video)-BIOS functie gaan, maar de PI heeft helemaal geen conventionele BIOS!
In plaats daarvan bestaat er voor het onthouden van talloze settings een tekst file die in het "publiekelijk toegankelijke deel" (dwz in de eerste, FAT geformatteerde, partitie) van de SD kaart staat! Deze file heeft config.txt, en is een gewone platte (ASCII) tekstfile, die je vanuit windows gewoon met notepad (of notepad++) kunt editen, hij staat dan in de /boot directory van de SD-kaart (je kunt hem ook vanuit raspbian editen, maar hij staat dan in de \root\boot directory, en je hebt sudo rechten nodig om hem te editen). Je kunt delen ervan ook automatisch aanpassen met het programma raspi-config, dat je ook bij de eerste boot gezien hebt.

Voor een uitgebreide beschrijving van config.txt zie de wiki op de eLinux site, om specifiek te zijn, hier: http://elinux.org/RPiconfig.

Voor monitor slaaptijd zijn de screensaver opties nodig, dit is echter complex omdat dit op diverse levels kan gebeuren, op OS level, op X-windows level, en op GUI level. Hier zijn verschillende methodieken voor. Ook kan het zijn dat monitor slaaptijd in de monitor zelf ingesteld kan worden.

BartDG

Tue May 07, 2013 10:06 pm

Bedankt voor je snelle antwoord!
Het is zo dat de PI aangesloten is via een HDMI to DVI cable, want de monitor heeft geen HDMI interface. Dus als ik het goed begrijp moet ik nu in de settings van het confix.txt bestand gaan duiken. Dat wordt nog leuk, maar dat is iets voor morgen, 't is nu al wat te laat. :)

Het is anders wel zo dat mijn monitor anders wel correct wordt aangestuurd qua resolutie etc, dus dat deel zit wel snor.

Wat de monitor slaapstand betreft: mij maakt het niet zoveel uit volgens welke methode hij in slaapstand geraakt, als hij het maar doet. De simpelste methode is goed genoeg. Wat ik wel zeker weet dat niet kan is via een setting van de monitor zelf. Heb je anders nog een tip welke methode ik het beste zou gebruiken en hoe ik dat juist aanpak?

Bedankt!

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Wed May 08, 2013 5:24 am

er zijn veel forum posts over de "screensaver", vooral hoe je hem uitzet! Hij schijnt standaard op 30 minuten te staan!

Ik zou zeggen zoek naar screensaver via de zoek opties, hier rechtsboven (forum zoek opdracht), of de google zoekopdracht van de hoofdpagina.

BartDG

Wed May 08, 2013 6:44 am

Bedankt voor de hulp, ik ga eens op zoek!

Maar voor alle duidelijkheid : het gaat hem niet over een screensaver in de klassieke zin van het woord, maar wel degelijk om de slaapstand van de monitor, specifiek bedoeld om energie te sparen.

Thx!

obcd

Wed May 08, 2013 10:40 am

Ik weet niet hoe het zit met de Dvi ingang van een monitor, maar bij analoge VGA monitoren werd de sleep stand onder andere geactiveerd door de synchronisatie signalen uit te schakelen van de videokaart. De monitor detecteerde dit en ging na enkele secondes in slaapstand.
Ik vermoed dat een resolutie uitsturen die de monitor niet aankan hetzelfde effect veroorzaakt.

BartDG

Wed May 08, 2013 4:55 pm

Geen idee. Maar ik vermoed dat dit ook simpeler moet kunnen.

In Windows is dit gewoon een optie in het energiebeheer: "monitor uitschakelen na X minuten". Ik vermoed dat dit ook simpelweg kan ingesteld worden onder Linux? (ik kan me niet voorstellen dat dit niet zou kunnen)

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Thu May 09, 2013 1:18 pm

Het is gewoon een optionele keuze van de screensaver, om in plaats van een "wandelend plaatje", (oorspronkelijk bedoeld om het inbranden van CRT beeldschermen tegen te gaan. deze wordt dus tegen inbranden "gered") de generatie van een videosignaal helemaal uit te zetten. Als je monitor daarop geconfigureerd is dan zet hij zichzelf daarop dan "uit".

Het "uitzetten" komt er overigens in de praktijk gewoon op neer dat de achtergrond verlichting uitgezet wordt, en in mindere mate dat het LCD niet meer gerefreshed wordt. De meeste elektronica van het LCD blijft echter gewoon aan staan, anders kan de monitor niet detecteren dat het videosignaal terugkeert. Het is dus eigenlijk beter om over een "stand-by" functie te praten.

Het gaat dus wel degelijk om de "screensaver-achtige" functie, alleen met de optie om niet te gaan "screensaven", maar om het videosignaal uit te zetten! Eerdere versies van screensavers hadden het uitzetten van het videosignaal dan ook gewoon als optie, later werden beide opties soms wel gesplitst, zodat je eerst een "wandelend plaatje" kon hebben, en wat later het scherm uitgezet werd. Bij Linux systemen heeft de kernel van linux de mogelijkheid "inactiviteit" te detecteren, en standaard wordt dan, na ik dacht 10 minuten, het videosignaal uitgezet. Echter ook vanuit de GUI is dit onafhankelijk daarvan mogelijk, en dat is dan dus meestal via de screensaver software!

standaard heeft raspbian echter geen screensaver software geïnstalleerd.
probeer eens of de x-windows screensaver een optie heeft, om de "screen blanking" tijd te veranderen, door de screensaver software te installeren met:

Code: Select all

sudo apt-get install xscreensaver

Return to “Nederlands”